.













a


piotr














biografia federacja tanquillo dyskografia teksty


multimedia




komentarze




 

biografia


Piotr Selim
, właśc. Piotr Chilimoniuk (ur. 5 sierpnia 1973 w Parczewie) – polski muzyk, pianista, wokalista, kompozytor. Współzałożyciel zespołu Lubelska Federacja Bardów.

Kariera muzyczna Piotra rozwija się w dwóch różnych kierunkach: W pracy na uczelni i na koncertach muzyki klasycznej jest Piotrem Chilimoniukiem. Jako bard-pieśniarz i "klawiszowiec" (w  Federacji i solo) znany jest pod pseudonimem Piotr Selim.

Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Po ukończeniu klasy fortepianu prof. Corellego Świecy, w 1992 r. rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wykonawstwa Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego w Katedrze Fortepianu, w klasie prof. Zbigniewa Lasockiego. W roku 1997 ukończył Akademię Muzyczną otrzymując dyplom magistra sztuki. W czasie studiów uzyskał także dodatkowe kwalifikacje w zakresie kameralistyki w klasie prof. Joanny Hajn-Romanowicz. W roku 2007 w Akademii Muzycznej w Łodzi obronił rozprawę p.t. "Między zapisem autorskim a wykonaniem estradowym - przestrzeń dowolności w pedalizacji utworów fortepianowych na przykładzie: Sonaty C-dur op.2 nr 3 L. van Beethovena, Sonaty f-moll J. Brahmsa i VII Sonaty S. Prokofiewa" i tym samym uzyskał stopień doktora. 

Pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Prowadzi zajęcia z gry na fortepianie na dwóch kierunkach: Edukacja Artystyczna oraz Jazz i Muzyka Estradowa.

Swoją działalność artystyczną na gruncie muzyki poważnej rozpoczął w trakcie studiów i nadal koncertuje w Polsce, jako solista, kameralista (również za granicą - Węgry, Hiszpania, Niemcy, Litwa), muzyk orkiestrowy oraz akompaniator zarówno w ramach zajęć prowadzonych na Uczelni jak też poza nią.

Współpracuje z Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego, z towarzyszeniem, której jako solista brał udział w lubelskim prawykonaniu Koncertu Fortepianowego Des-dur Arama Chaczaturiana, Koncertu d-moll na dwa fortepiany F. Poulenca i "Błękitnej Rapsodii" Georga Gershwina. Kilka wykonywanych przez niego utworów kameralnych znalazło się na wydanej w 2005 roku przez UMCS w Lublinie płycie CD pt. "33-lecie Kierunku Muzycznego Wydziału Artystycznego"

Współtworzy kwintet Tanquillo specjalizujący się w wykonywaniu muzyki Astora Piazzolli. Z tym zespołem nagrał płytę z utworami kompozytora.

Dwukrotnie był przewodniczącym konkursu pianistycznego im. Carla Czernego organizowanego przez Szkołę Muzyczną I i II st. w Zamościu oraz przewodniczył pracom jury podczas I Regionalnego Konkursu Chopinowskiego "Mój Chopin" organizowanego przez PSM I st. w Puławach. Wielokrotnie prowadził lekcje otwarte oraz warsztaty pianistyczne w szkołach muzycznych na terenie Polski.

Poza działalnością artystyczną i dydaktyczną dr Piotr Chilimoniuk podejmuje prace organizacyjne służące propagowaniu kultury muzycznej w środowisku akademickim Lublina. Jest współorganizatorem koncertów w środowisku akademickim - koncertów z udziałem studentów i pracowników Zakładu Pedagogiki Instrumentalnej Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Bierze czynny udział w pracach na rzecz lubelskiego środowiska artystycznego podejmując działania promujące wszelkie inicjatywy kulturalne.

Laureat m.in. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, Spotkań Zamkowych "Śpiewajmy Poezję" w Olsztynie, "Łaźni" w Radomiu, "Spotkań Bardów" we Włocławku, Spotkań Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK w Myśliborzu, "Oranżerii" w Radzyniu Podlaskim, Spotkań z Piosenką Autorską w Biłgoraju, "Kamienia Wiary" w Siedlcach, Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i Festiwalu "Złota Kropla" w Świnoujściu. Uczestnik Elbląskich Nocy Teatru i Poezji.

Od roku 1997 związany z lubelskim środowiskiem artystycznym i zespołem Lubelska Federacja Bardów z którym nagrał 8 płyt CD:
"Na żywo w Hadesie" - repertuar autorski (1999);
"Kolędy Żaglowe" (1999);
"Miłość mi wszystko wyjaśniła" - teksty Karol Wojtyła (2000);
LFB "Kazimierzowi Grześkowiakowi" - teksty Kazimierz Grześkowiak (2000.);
"Imperium" - repertuar autorski (2004).
"Tygiel" - repertuar autorski (2007);
"Klechdy lubelskie" kompozycje do tekstów poetów związanych z Lubelszczyzną (2008),
"Dycha w Trójce" (2009) - repertuar autorski i 2 płyty DVD -
oraz:
"Z życia do życia" - rejestracja koncertu do tekstów K. Wojtyły w Filharmonii i Operze 
Podlaskiej (2007),
"Wysoki lot" koncert upamiętniający "Lubelski Lipiec" w Świdniku k. Lublina (2007).

Jako wokalista, pianista i aranżer brał udział w nagraniach ponad 20 innych kaset i płyt CD, między innymi "Romanse i ballady" Jana Kondraka, czy "A poza tym nic" Joli Sip (niestety niewydanej...).

Na stałe współpracuje z autorką teksów Hanną Lewandowską. Razem napisali około 200 piosenek. Kompozycje Piotra rozbrzmiewały w wielu salach koncertowych Polski i świata - między innymi w Londynie, Wiedniu, Nowym Jorku, Dublinie, Torravieja, Buenos Aires czy Lwowie. Wykonywane były również z towarzyszeniem Chóru Politechniki Lubelskiej, Chóru Towarzystwa Muzycznego, Chóru Akademickiego UMCS im. J. Czerwińskiej w Lublinie, Męskiego Chóru Kairos czy z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Lubelskiej. W repertuarze, z którym koncertuje również indywidualnie (recitale) znajdują się utwory autorskie, a także Leonarda Cohena, Bułata Okudżawy, Włodzimierza Wysockiego, Agnieszki Osieckiej, Edwarda Stachury, księdza Jana Twardowskiego oraz innych, wybitnych pieśniarzy i autorów.

Od wielu lat zapraszany przez organizatorów festiwali piosenki (Akademickie Centrum Kultury
"Chatka Żaka", Centrum Kultury w Lublinie, Puławski Ośrodek Kultury, Regionalne Centrum Kultury w Olecku, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kotli - "Stachuriada" - Grochowice, Miejski Ośrodek Kultury w Świdniku) do składu jury tychże konkursów a także do prowadzenia warsztatów piosenki literackiej.


Prywatnie…


Jest świetnym i cenionym nauczycielem. Uwielbianym przez uczniów i studentów. No, może nie wszystkich, ale tych, którzy chcą się czegoś nauczyć - na pewno. Energiczny, operatywny, potrafiący załatwić wiele "niezałatwialnych" dla artysty spraw. Odpowiedzialny i punktualny, co w środowisku artystycznym zasadą nie jest. Pracuję z Nim od wielu lat, chyba od dwudziestu... Piszę teksty piosenek, do których Piotr komponuje muzykę a potem te piosenki śpiewa. Ładnie śpiewa. Wrażliwy i subtelny. Rozumiejący szczególnie kobiety i przez kobiety szczególnie doceniany podczas koncertów. Potrafi być twardym negocjatorem i nad wyraz konkretnym organizatorem. Sprawdza się w sytuacjach napięć i konfliktów - umie wyciszyć emocje i uspokoić atmosferę, co przydaje się podczas prac zespołowych. Pomysłowy i wesoły... czasem nawet za bardzo. Most, który połączył mnie z Piotrem to nadal pewna konstrukcja. To świadczy o sile Muzyki i uroku mojego Wspólnika.
- Hania Lewandowska -

Mam ten przywilej, że zdarza mi się z Piotrem smakować. Soczewicę po czesku, którą zrobiłam kiedyś jak przyszli do mnie z Hanią, ciasto z wiśniami w Drzewcach, pierogi nad Bugiem w Kryłowie. Piotr nie skubie i nie jest mu wszystko jedno. Mnie też nie jest. Dobrze się z Piotrem siedzi przy jednym stole. Mam ten przywilej, że korzystam z Piotrowego talentu. Biorę sobie, ile dam radę, tę energię, te wzruszenia, te zamyślenia i te zachwycenia, które niezbędne są człowiekowi żeby mógł smakować nie tylko to, co na stole. Włączam płytę, słucham opowieści Hani przez Piotra w dźwięki dodatkowo zaczarowanej i wyśpiewanej i już. Szczęście tuż, tuż. Teraz tylko ode mnie zależy, czy je złapię. Ale siłę już mam. Od piosenki? No tak. Od tej tak.
- Grażyna Lutosławska -

Z prasy:

(...) Czarodziej publiczności Piotr Selim "Bo jesteś samą ciszą" zaczynał z pianinem i wiolonczelą i "Bo jesteś..." długo krążyło w powietrzu...
- Dorota Gonet, Grzegorz Józefczuk "Bardowie zaśpiewali Papieża", Gazeta w Lublinie, 8 lutego 2000 r.

(...) I miał jeszcze wieczór tak potrzebnego dla podbudowania artystycznego "ja" Piotra, solowego jego, występu jeszcze coś, co nie wszyscy artyści potrafią osiągnąć: ciepło, cudownie ciepłą atmosferę rozsnuwającą się nad hadesową widownię i do cna ją zawłaszczającą, by nie rzec - obezwładniającą. Ale umiejętność wytwarzania takiej krzepiącej serce temperatury jest domeną ludzi ujmujących, sympatycznych, a Piotruś Selim ze wszystkim taki jest!
- Andrzej Molik "Bard muzykalny", Kurier Lubelski, wtorek, 17.X.2000 r.

(...) Atrakcją wieczoru było lubelskie prawykonanie "Koncertu fortepianowego Des-dur" Arama Chaczaturiana. Tego trudnego zadania podjął się Piotr Chilimoniuk, niezwykle utalentowany młody pianista związany na stałe z Lublinem. Nie bez powodu piszę właśnie o jego wykonaniu na początku, chociaż naprawdę grał, jako ostatni z solistów. Prawykonanie koncertu Chaczaturiana dzięki Chilimoniukowi i orkiestrze na długo pozostanie w pamięci lubelskich melomanów. Świetnie zinstrumentowane trzyczęściowe dzieło pozwoliło także pojedynczym instrumentom z orkiestry zabrzmieć swoim pięknem (duet klarnetu i wiolonczeli, także pięknie zgrane motywy przez flet). Najefektowniejsza okazała się część "Allegro brillante", w której solista imponował znakomitą techniką, perfekcją wykonania i współpracą z orkiestrą. Witalizm zdominował część finałową, gdzie zarówno skomplikowana rytmika, jak i harmonia wymagały od wykonawców doskonałego przygotowania i maksymalnej koncentracji. Brawo! Bis, jaki nastąpił po spontanicznej owacji, potwierdził tylko predyspozycje estradowe Piotra Chilimoniuka, o którym - jak myślę - będzie coraz głośniej w Lublinie i nie tylko..."
- Joanna Biegalska, "Koncertowy jubileusz", Kurier Lubelski, 8.V.2000 r.

(...) "W rytmie bolera" Piotra Selima (ponownie słowa Hani), z którego fachowcy - on sam, dyrygent, orkiestra i dostrojeni do nich bardowie (...) zrobili symfoniczną perłę na miarę samego przywoływanego w tekście maestro Ravela. Nic dziwnego, że o ten utwór proszono z widowni przed drugim z trzech bisów, gdy rozentuzjazmowana publiczność, zaczarowana publiczność bardzo długo, czując rangę wydarzenia, nie chciała dopuścić myśli, że mogłaby być pozbawiona dalszych uniesień dalszych nietuzinkowych przeżyć.
- Andrzej Molik "Czar brzmienia pełnego", Kurier Lubelski, 4 lutego 2002 r.

(...) Tego wieczoru mieliśmy okazję wysłuchać Błękitnej rapsodii w interpretacji znanego w środowisku lubelskim pianisty Piotra Chilimoniuka (asystent w Zakładzie Pedagogiki Instrumentalnej). Jego gra odznaczała się werwą, polotem, fantazją godną wielkiego mistrza klawiatury, a nie młodego wykonawcy. Nie starał się przy tym podkreślać elementów jazzowo-swingowych i nie ulegał manierom typowym dla muzyki jazzowej, ale raczej podkreślał symfoniczno-wirtuozowski charakter utworu. Na uwagę zasługuje również i to, że udało się przedstawić Błękitną rapsodię, jako zamkniętą formę. Utwór w jego interpretacji nabrał waloru strukturalnego, a trzeba stwierdzić, że nawet wielkim artystom nie zawsze się to udaje. Piotr Chilimoniuk wzbudził wśród publiczności entuzjazm (dwukrotnie bisował preludiami Gershwina).
- Mirosław Grusiewicz "Koncert symfoniczny", Wiadomości Uniwersyteckie, nr 1/2003

(...) Chilimoniuk i Selim to jedna i ta sama osoba [sic!]. Piotr Chilimoniuk wiedzie żywot akademika. Jest "grzecznym", statecznym, (choć niepozbawionym serdeczności) wykładowcą w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Cieszy się - w pełni zasłużenie - opinią błyskotliwego pianisty, kompetentnego i ujmującego pedagoga. Jednak w zaciszu domowego "laboratorium" przyrządza muzyczne eliksiry, którymi okazjonalnie poi publiczność. Produktem ubocznym owych - jakże fortunnych - eksperymentów jest jego alter ego - Piotr Selim, sceniczna bestia, demon estrady, artysta zaangażowany, prowokujący szlachetnością i mądrością, "specjalista od wzruszeń"...
- Maciej Białas "Dr Chilimoniuk & Mr Selim w Hadesie", Akcent, nr 1 (99) 2005 r.

(...) Takie wieczory nie zdarzają się za często. (...) Indywidualnie Selim nie śpiewał w Lublinie od połowy stycznia minionego roku. Zatem jego miłośnicy zapewne czują wielki głód klimatów, jakie wyczarowuje podczas swoich występów. Tęsknią za tą cudowną słowno-muzyczną melancholią, ciepłą zadumą i romantyczną melodyjnością.
- Jacek Szymczyk "Odcienie melancholii", Dziennik Wschodni, 1 lutego 2008 r.

Specjalista od poezji śpiewanej
- Paweł Franczak -"Bard w Hadesie", Kurier Lubelski, 27 lutego 2009 r.


, ,
copywrite-2012-domi