|
Piotr Selim,
właśc. Piotr
Chilimoniuk (ur. 5 sierpnia 1973 w Parczewie) – polski muzyk, pianista, wokalista, kompozytor. Współzałożyciel zespołu Lubelska Federacja Bardów.
Kariera
muzyczna Piotra rozwija się w dwóch różnych
kierunkach: W pracy na uczelni i na koncertach muzyki klasycznej jest Piotrem
Chilimoniukiem. Jako bard-pieśniarz i "klawiszowiec" (w Federacji i solo)
znany
jest pod pseudonimem Piotr Selim.
Jest
absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola
Lipińskiego w
Lublinie. Po ukończeniu klasy fortepianu prof. Corellego Świecy, w 1992 r.
rozpoczął
studia w Akademii Muzycznej w Łodzi na Wydziale Wykonawstwa
Instrumentalnego i Wokalno-Aktorskiego w Katedrze
Fortepianu, w klasie prof. Zbigniewa Lasockiego. W roku 1997 ukończył
Akademię
Muzyczną otrzymując dyplom magistra sztuki. W czasie studiów
uzyskał także
dodatkowe kwalifikacje w zakresie kameralistyki w klasie prof. Joanny
Hajn-Romanowicz. W roku 2007 w Akademii Muzycznej w Łodzi obronił
rozprawę p.t. "Między zapisem autorskim a wykonaniem estradowym -
przestrzeń
dowolności w pedalizacji utworów fortepianowych na
przykładzie: Sonaty C-dur
op.2 nr 3 L.
van Beethovena, Sonaty f-moll J. Brahmsa i VII Sonaty S.
Prokofiewa" i tym samym uzyskał stopień
doktora.
Pracuje na
Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Prowadzi zajęcia z gry na
fortepianie na
dwóch kierunkach: Edukacja Artystyczna oraz Jazz i Muzyka
Estradowa.
Swoją
działalność
artystyczną na gruncie muzyki poważnej rozpoczął w trakcie
studiów i nadal
koncertuje w Polsce, jako solista, kameralista (również za
granicą - Węgry,
Hiszpania, Niemcy, Litwa), muzyk orkiestrowy oraz akompaniator
zarówno w ramach
zajęć prowadzonych na Uczelni jak też poza nią.
Współpracuje z Orkiestrą
Kameralną oraz
Orkiestrą Symfoniczną
Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego, z towarzyszeniem,
której jako
solista brał udział w lubelskim prawykonaniu Koncertu Fortepianowego
Des-dur
Arama Chaczaturiana, Koncertu d-moll na dwa fortepiany F. Poulenca i
"Błękitnej Rapsodii" Georga Gershwina. Kilka wykonywanych przez
niego utworów kameralnych znalazło się na wydanej w 2005
roku
przez UMCS w
Lublinie płycie CD pt. "33-lecie Kierunku Muzycznego Wydziału
Artystycznego"
Współtworzy
kwintet Tanquillo specjalizujący się w wykonywaniu muzyki Astora
Piazzolli. Z tym zespołem nagrał płytę z utworami kompozytora.
Dwukrotnie
był przewodniczącym konkursu pianistycznego im. Carla Czernego
organizowanego przez Szkołę Muzyczną I i II st. w Zamościu oraz
przewodniczył pracom jury podczas I Regionalnego Konkursu Chopinowskiego "Mój Chopin"
organizowanego przez PSM I st. w Puławach. Wielokrotnie prowadził lekcje otwarte oraz warsztaty
pianistyczne w szkołach muzycznych na terenie Polski.
Poza
działalnością artystyczną i dydaktyczną dr Piotr Chilimoniuk podejmuje
prace organizacyjne służące propagowaniu kultury muzycznej w środowisku
akademickim Lublina. Jest
współorganizatorem koncertów w środowisku
akademickim - koncertów z udziałem studentów i pracowników Zakładu Pedagogiki
Instrumentalnej Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Bierze
czynny udział w pracach na rzecz lubelskiego środowiska artystycznego
podejmując działania promujące wszelkie inicjatywy kulturalne.
Laureat
m.in. Studenckiego
Festiwalu Piosenki w Krakowie, Spotkań Zamkowych "Śpiewajmy Poezję" w
Olsztynie,
"Łaźni" w Radomiu, "Spotkań Bardów" we Włocławku, Spotkań
Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK w Myśliborzu,
"Oranżerii" w Radzyniu Podlaskim, Spotkań z Piosenką Autorską w Biłgoraju, "Kamienia Wiary" w Siedlcach,
Festiwalu Kultury
Ekologicznej w Józefowie i Festiwalu "Złota Kropla" w Świnoujściu.
Uczestnik Elbląskich Nocy Teatru i
Poezji.
Od roku 1997 związany z lubelskim środowiskiem artystycznym i
zespołem Lubelska Federacja Bardów z
którym nagrał 8 płyt CD:
"Na żywo w Hadesie" - repertuar autorski (1999);
"Kolędy Żaglowe" (1999);
"Miłość mi wszystko wyjaśniła" - teksty Karol Wojtyła (2000);
LFB "Kazimierzowi Grześkowiakowi" - teksty Kazimierz
Grześkowiak (2000.);
"Imperium" - repertuar autorski (2004).
"Tygiel" - repertuar autorski (2007);
"Klechdy lubelskie" kompozycje do tekstów poetów
związanych z
Lubelszczyzną (2008),
"Dycha w Trójce" (2009) - repertuar autorski i 2 płyty DVD -
oraz:
"Z życia do życia" - rejestracja koncertu do tekstów K.
Wojtyły w
Filharmonii i Operze
Podlaskiej (2007),
"Wysoki lot" koncert upamiętniający "Lubelski Lipiec" w
Świdniku k. Lublina (2007).
Jako wokalista, pianista i aranżer brał udział w nagraniach ponad 20
innych
kaset i płyt CD, między innymi "Romanse i ballady" Jana Kondraka, czy "A poza tym
nic" Joli Sip (niestety niewydanej...).
Na
stałe współpracuje z
autorką teksów Hanną Lewandowską. Razem napisali około 200 piosenek. Kompozycje
Piotra rozbrzmiewały w wielu salach koncertowych Polski i świata
- między
innymi w Londynie, Wiedniu, Nowym Jorku, Dublinie, Torravieja, Buenos
Aires czy
Lwowie. Wykonywane były również z towarzyszeniem
Chóru Politechniki Lubelskiej, Chóru Towarzystwa Muzycznego, Chóru Akademickiego
UMCS im. J. Czerwińskiej w
Lublinie, Męskiego Chóru Kairos czy z Orkiestrą Kameralną
Filharmonii Lubelskiej.
W repertuarze, z którym koncertuje również indywidualnie
(recitale) znajdują
się utwory autorskie, a także Leonarda Cohena, Bułata Okudżawy,
Włodzimierza
Wysockiego, Agnieszki Osieckiej, Edwarda Stachury, księdza Jana
Twardowskiego
oraz innych, wybitnych pieśniarzy i autorów.
Od wielu lat zapraszany przez organizatorów festiwali
piosenki (Akademickie
Centrum Kultury
"Chatka Żaka", Centrum Kultury w Lublinie, Puławski Ośrodek Kultury,
Regionalne Centrum Kultury w Olecku, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Kotli -
"Stachuriada" -
Grochowice, Miejski Ośrodek Kultury w Świdniku) do składu jury tychże
konkursów a także do prowadzenia
warsztatów piosenki literackiej.
Prywatnie…
Jest świetnym i cenionym nauczycielem. Uwielbianym przez
uczniów i studentów.
No, może nie wszystkich, ale tych, którzy chcą się czegoś
nauczyć - na pewno.
Energiczny, operatywny, potrafiący załatwić wiele "niezałatwialnych"
dla artysty spraw. Odpowiedzialny i punktualny, co w środowisku
artystycznym
zasadą nie jest. Pracuję z Nim od wielu lat, chyba od dwudziestu...
Piszę teksty piosenek, do których Piotr komponuje muzykę a
potem
te piosenki
śpiewa. Ładnie śpiewa. Wrażliwy i subtelny. Rozumiejący
szczególnie kobiety i
przez kobiety szczególnie doceniany podczas
koncertów.
Potrafi być twardym
negocjatorem i nad wyraz konkretnym organizatorem. Sprawdza się w
sytuacjach napięć i konfliktów - umie wyciszyć emocje i
uspokoić
atmosferę,
co przydaje się podczas prac zespołowych. Pomysłowy i wesoły... czasem
nawet za
bardzo. Most, który połączył mnie z Piotrem to nadal pewna
konstrukcja. To świadczy o sile Muzyki i uroku mojego
Wspólnika.
- Hania Lewandowska -
Mam
ten przywilej, że zdarza mi się z Piotrem smakować. Soczewicę po
czesku, którą zrobiłam kiedyś jak przyszli do mnie z Hanią,
ciasto z wiśniami w Drzewcach, pierogi nad Bugiem w Kryłowie. Piotr nie skubie i nie jest mu wszystko jedno. Mnie też nie
jest.
Dobrze się z Piotrem siedzi przy jednym stole. Mam ten przywilej, że
korzystam z Piotrowego talentu. Biorę sobie, ile dam
radę, tę energię, te wzruszenia, te zamyślenia i te zachwycenia,
które niezbędne są człowiekowi
żeby mógł smakować nie tylko to, co na stole. Włączam płytę,
słucham opowieści Hani przez Piotra w
dźwięki dodatkowo zaczarowanej i wyśpiewanej i już. Szczęście tuż, tuż.
Teraz
tylko ode mnie zależy, czy je złapię. Ale siłę już mam. Od piosenki? No
tak. Od tej tak.
- Grażyna Lutosławska -
Z prasy:
(...) Czarodziej publiczności Piotr Selim "Bo jesteś samą ciszą"
zaczynał z pianinem i wiolonczelą i "Bo jesteś..." długo krążyło w
powietrzu...
- Dorota Gonet, Grzegorz Józefczuk "Bardowie zaśpiewali
Papieża",
Gazeta w Lublinie, 8 lutego 2000 r.
(...) I miał jeszcze wieczór tak potrzebnego dla
podbudowania artystycznego
"ja" Piotra, solowego jego, występu jeszcze coś, co nie wszyscy artyści potrafią osiągnąć:
ciepło,
cudownie ciepłą atmosferę rozsnuwającą się nad hadesową widownię i do
cna ją
zawłaszczającą, by nie rzec - obezwładniającą. Ale umiejętność
wytwarzania
takiej krzepiącej serce temperatury jest domeną ludzi ujmujących,
sympatycznych, a Piotruś Selim ze wszystkim taki jest!
- Andrzej Molik "Bard muzykalny", Kurier Lubelski, wtorek, 17.X.2000
r.
(...) Atrakcją wieczoru było lubelskie prawykonanie "Koncertu
fortepianowego Des-dur" Arama Chaczaturiana. Tego trudnego zadania
podjął
się Piotr Chilimoniuk, niezwykle utalentowany młody pianista związany na stałe
z Lublinem. Nie bez powodu piszę właśnie o jego wykonaniu na początku,
chociaż
naprawdę grał, jako ostatni z solistów. Prawykonanie
koncertu Chaczaturiana
dzięki Chilimoniukowi i orkiestrze na długo pozostanie w pamięci
lubelskich
melomanów. Świetnie zinstrumentowane trzyczęściowe dzieło
pozwoliło także
pojedynczym instrumentom z orkiestry zabrzmieć swoim pięknem (duet
klarnetu i
wiolonczeli, także pięknie zgrane motywy przez flet). Najefektowniejsza
okazała
się część "Allegro brillante", w której solista imponował
znakomitą
techniką, perfekcją wykonania i współpracą z orkiestrą.
Witalizm zdominował
część finałową, gdzie zarówno skomplikowana rytmika, jak i harmonia wymagały
od
wykonawców doskonałego przygotowania i maksymalnej
koncentracji. Brawo! Bis, jaki nastąpił po spontanicznej owacji,
potwierdził tylko predyspozycje estradowe Piotra Chilimoniuka, o
którym - jak
myślę - będzie coraz głośniej w Lublinie i nie tylko..."
- Joanna Biegalska, "Koncertowy jubileusz", Kurier Lubelski, 8.V.2000
r.
(...) "W rytmie bolera" Piotra Selima (ponownie słowa Hani), z
którego fachowcy - on sam, dyrygent, orkiestra i dostrojeni
do
nich bardowie
(...) zrobili symfoniczną perłę na miarę samego przywoływanego w
tekście maestro Ravela. Nic dziwnego, że o ten utwór
proszono z
widowni przed
drugim z trzech bisów, gdy rozentuzjazmowana
publiczność,
zaczarowana publiczność bardzo długo,
czując rangę wydarzenia, nie chciała dopuścić myśli, że mogłaby być
pozbawiona
dalszych uniesień dalszych nietuzinkowych przeżyć.
- Andrzej Molik "Czar brzmienia pełnego", Kurier Lubelski, 4 lutego
2002 r.
(...) Tego wieczoru mieliśmy okazję wysłuchać Błękitnej rapsodii w
interpretacji
znanego w środowisku lubelskim pianisty Piotra Chilimoniuka (asystent w
Zakładzie Pedagogiki Instrumentalnej). Jego gra odznaczała się werwą,
polotem,
fantazją godną wielkiego mistrza klawiatury, a nie młodego wykonawcy.
Nie
starał się przy tym podkreślać elementów jazzowo-swingowych
i nie ulegał
manierom typowym dla muzyki jazzowej, ale raczej podkreślał
symfoniczno-wirtuozowski charakter utworu. Na uwagę zasługuje
również i to, że udało się przedstawić Błękitną rapsodię,
jako zamkniętą formę. Utwór w jego interpretacji nabrał
waloru strukturalnego,
a trzeba stwierdzić, że nawet wielkim artystom nie zawsze się to
udaje. Piotr Chilimoniuk wzbudził wśród publiczności
entuzjazm (dwukrotnie bisował preludiami Gershwina).
- Mirosław Grusiewicz "Koncert symfoniczny", Wiadomości
Uniwersyteckie, nr 1/2003
(...) Chilimoniuk i Selim to jedna i ta sama osoba [sic!]. Piotr
Chilimoniuk
wiedzie żywot akademika. Jest "grzecznym", statecznym, (choć niepozbawionym serdeczności)
wykładowcą w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Cieszy się
- w
pełni zasłużenie - opinią błyskotliwego pianisty, kompetentnego i
ujmującego
pedagoga. Jednak w zaciszu domowego "laboratorium" przyrządza
muzyczne eliksiry, którymi okazjonalnie poi publiczność.
Produktem ubocznym owych
- jakże fortunnych - eksperymentów jest jego alter ego -
Piotr Selim, sceniczna bestia,
demon estrady, artysta zaangażowany, prowokujący szlachetnością i
mądrością,
"specjalista od wzruszeń"...
- Maciej Białas "Dr Chilimoniuk & Mr Selim w Hadesie", Akcent,
nr
1 (99) 2005 r.
(...) Takie wieczory nie zdarzają się za często. (...) Indywidualnie
Selim nie
śpiewał w Lublinie od połowy stycznia minionego roku. Zatem jego miłośnicy
zapewne czują wielki głód klimatów, jakie
wyczarowuje podczas swoich występów.
Tęsknią za tą cudowną słowno-muzyczną melancholią, ciepłą zadumą i
romantyczną melodyjnością.
- Jacek Szymczyk "Odcienie melancholii", Dziennik Wschodni, 1 lutego
2008 r.
Specjalista od poezji śpiewanej
- Paweł Franczak -"Bard w Hadesie", Kurier Lubelski, 27 lutego 2009 r.
|
|